Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

TARGI EXPO SWEET 2025

Chleb to coś więcej niż produkt spożywczy, to historia, kultura i sztuka.

Pierwsza sommelierka chleba w Polsce, Aleksandra Bednarek tymi słowami opisuje swoją pasję pieczenia chleba.

Umiejętność opisywania chleba w taki sposób, by każdy mógł wyobrazić sobie jego smak i aromat to sztuka. To jak nauka nowego języka*.

Tym nowym językiem branży cukierniczej, lodziarskiej i piekarniczej przesiąknięta była atmosfera tegorocznych targów EXPO SWEET 2025, które odbywały się w dniach 16-19 lutego w Warszawie.

Te „najsłodsze targi w Polsce” to największe tego typu branżowe targi w naszym kraju. Tematyka targów zdominowana przez najnowszą technologię produkcji, bardzo często wykorzystującą sztuczną inteligencję i supernowoczesne linie produkcyjne umożliwiają polskim przedsiębiorcom produkcję na najwyższym poziomie. Dzisiejsza rzeczywistość w lodziarniach, cukierniach czy piekarniach to już nie tylko smak, kolor i zapach, to przede wszystkim etyka i pasja zawodowa często wielopokoleniowa, pasja zmieniająca i rozwijająca się tak, jak zmienia się świat wokół nas.

To, co przychodzi nam na myśl, gdy patrzymy na lady wypełnione najróżnorodniejszymi słodkimi produktami nie dotyczy tylko pięknych określeń typu: harmonijny, delikatny, zrównoważony, subtelny, wykwintny, piękny itd., to myślenie o zdrowiu, etyce i uczciwości zawodowej.

Świat zamknięty w cukierniach, lodziarniach i piekarniach to świat pełen subtelnych różnic smaku, pełen barw i odcieni, pełen wyszukanych kompozycji składników, które często nie mają prawa do siebie pasować. Bo jak zrozumieć np. połączenie w lodach świeżych mandarynek z ostrą papryką, czy brokułów z miętą. Wzruszająca jest także delikatność i subtelny wdzięk w dekorowaniu, serwowaniu i tworzeniu ozdób cukierniczych. Niedawno jeszcze masa cukrowa dawała duże możliwości dekoratorom. Dzisiaj rozczula delikatność kwiatów, roślin czy postaci wykonanych z najdelikatniejszych, jadalnych komponentów jakim na przykład jest papier ryżowy. Misterna prawie koronkowa dokładność, subtelna dbałość o szczegóły, elegancja i precyzja w wykonaniu chociażby bukietów i postaci baśniowych, zwierząt i ludzi. To można było podziwiać w pracach konkursowych dekoratorów polskich i zagranicznych, których filigranowe wzornictwo, geometria i misternie wykonane detale zachwycały oglądających. Kompozycje dekoratorskie, lodowe, cukiernicze zadziwiają. Zadziwia także pasja i ogromna wiedza zawodowa specjalistów w tych dziedzinach. Ciągłe poszukiwania, badania, rozwój technologii ale także kultura drobnych przyjemności, reprezentowana przez mini deserki – takie jak makaroniki czy ptifurki – wymaga doskonałej precyzji w całej produkcji produktu tak, by produkt końcowy był smaczny, zdrowy, higienicznie bezpieczny i wolny od chemii, modyfikacji i manipulacji na każdym etapie produkcji.

Targi Expo Sweet to okazja do porozmawiania ze specjalistami, producentami, wymiana doświadczeń, udział w otwartych dyskusjach o tym, co dzisiaj decyduje o sukcesie w branżach lodziarskiej, cukierniczej czy piekarniczej, to posłuchanie naukowców i specjalistów np. w wykładach o komunikowaniu się, bo to właśnie ten element jest ważnym procesem w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Taki kilkugodzinny spacer wśród słodkich, aromatycznych i niebywale udekorowanych stanowisk wzbudzał zachwyt i podziw dla tych zawodów. Pamiętajmy o tym kupując lody, pączki, bagietki czy chleb. To jakość i uczciwość produkcji budują renomę firm.

*na podstawie: Przegląd Piekarski i Cukierniczy, 02 2025